Gedragscode
Inleiding
Superunie zorgt, namens haar leden, voor de inkoop van de dagelijkse boodschappen van een belangrijk deel van de Nederlandse bevolking. Dat is een positie die sinds 1956 met zorg is opgebouwd en waar wij trots op zijn. Dagelijks realiseren wij ons dat deze positie grote verantwoordelijkheden met zich meebrengt.
Deze verantwoordelijkheden liggen (onder meer) op de volgende gebieden:
– kwaliteit van ons productaanbod;
– maatschappelijk verantwoord ondernemen;
– marktwerking;
– gedrag en persoonlijke integriteit;
– maatschappelijke pluriformiteit en diversiteit.
Deze gedragscode is bedoeld om zowel intern als extern voornoemde verantwoordelijkheden op het gebied van de bedrijfsethiek expliciet te maken, zodat ze voor onze medewerkers, onze leden en hun medewerkers, leveranciers en overige zakenpartners helder zijn. Alleen op deze wijze kunnen de hierna vermelde gedragsregels in onze bedrijfsvoering daadwerkelijk een rol spelen en tot hun recht komen, doordat een ieder die gedragsregels (zoveel mogelijk) naar hun aard en bedoeling naleeft.
Wij verwachten van iedereen die met Superunie samenwerkt dat zij zich bewust zijn van deze normen en waarden en zich daaraan houden.
Kwaliteit productaanbod
Wij willen onze leden mede in staat stellen de klanten producten te bieden door voedselveiligheid op de eerste plaats te zetten. In ons interne kwaliteitsborgingsysteem komt dit tot uitdrukking. We hebben een strikt en transparant recallbeleid. Daarnaast streven we naar een verrassend goede verhouding tussen kwaliteit en prijs.
Daarnaast stimuleren we transparantie in herkomst, ondersteunen we relevante keurmerken.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Duurzaamheid en andere thema’s op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) worden actief besproken met onze leden, branchegenoten en zakelijke relaties. Gegeven de missie van Superunie ligt onze focus primair op inkoopgerelateerde onderwerpen. Daarbij hanteren wij inhoudelijk de lijn van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Superunie streeft ernaar maatschappelijke ontwikkelingen te volgen en waar mogelijk mede richting aan te geven. Het vinden van de juiste balans tussen de zogeheten 3 P’s (People, Planet, Profit) vormt hierbij een continue uitdaging.
Een aantal speerpunten binnen ons MVO-beleid:
- CO₂-reductie: Superunie streeft naar het reduceren van de CO₂-voetafdruk binnen de keten. In samenwerking met leden en leveranciers worden initiatieven ontwikkeld die bijdragen aan minder emissies, zowel in productie als transport. Denk hierbij aan duurzamere energiebronnen, efficiënte logistiek en productoptimalisatie.
- Eiwittransitie: Superunie stimuleert actief de verschuiving naar meer plantaardige eiwitten binnen het productaanbod. Door de inkoop van duurzame alternatieven aan te jagen, leveren wij een bijdrage aan een evenwichtiger en toekomstbestendiger voedingspatroon voor consumenten.
- Duurzaam verpakken: In het kader van ons Beleid Duurzaam Verpakken zetten wij in op vermindering van verpakkingsmateriaal, herbruikbaarheid en recycleerbaarheid. Wij streven ernaar dat alle verpakkingen van onze huismerken uiterlijk in 2025 voldoen aan circulaire ontwerpprincipes, in lijn met de ambities van het Plastic Pact en de SUP-richtlijn.
- Due Diligence: Superunie onderschrijft de Business Social Compliance Initiative (“BSCI”) Code of Conduct. BSCI is een brancheonafhankelijke organisatie die zich richt op monitoring en controle van ketenverantwoordelijkheid. Het doel is het verbeteren van sociale standaarden — zoals arbeidsomstandigheden — in de productieketens van Europese handelaren. Superunie verwacht en verlangt van haar leveranciers (contractueel) dat ook zij zich houden aan de bepalingen van de BSCI Code of Conduct.
Superunie monitort actief risico’s in de toeleveringsketen en onderneemt zij gepaste actie bij het vaststellen van misstanden. Wij geloven in langdurige samenwerking met leveranciers als sleutel tot continue verbetering op het gebied van mens, milieu en maatschappij.
Marktwerking
Superunie hecht groot belang aan een goede marktwerking. Wij voeren een beleid waarbij ook nieuwe en minder grote leveranciers relatief veel kansen krijgen. Mededingingswetgeving, bedoeld om de vrije en eerlijke concurrentie te bevorderen, wordt in de organisatie actief vertaald naar een afzonderlijke gedragscode Mededinging zodat een ieder van onze medewerkers zich bewust is van de do’s en don’ts.
Superunie selecteert leveranciers op basis van objectieve criteria zoals kwaliteit, betrouwbaarheid, innovatie en duurzaamheid. Transparantie in dit proces is voor ons essentieel.
Gedrag en persoonlijke integriteit
Wij rekenen en vertrouwen op het gezonde verstand van onze medewerkers en dat zij de geldende wet- en regelgeving, alsmede de interne regelingen van Superunie naleven en overigens steeds integer handelen. Dit conform het beleid binnen Superunie, dat er onder meer op gericht is de toepasselijke wet- en regelgeving na te leven ten aanzien van, maar niet beperkt tot, de arbeidsverhoudingen, discriminatie, gezondheid, veiligheid en mededinging.
Medewerkers van Superunie dienen zich in ieder geval te onthouden van:
- het onderhouden van relaties of het doen van zaken met personen of ondernemingen, die zich in maatschappelijk opzicht niet aanvaardbaar gedragen;
- het verrichten of nalaten van handelingen waardoor Superunie in diskrediet wordt gebracht althans kan worden gebracht;
- situaties waarin vermenging van zakelijke en privébelangen zou kunnen plaatsvinden of de schijn daarvan zou kunnen ontstaan (“belangenconflict”).
Medewerkers van Superunie zijn verplicht om bij indiensttreding en ook tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst verplicht om nevenwerkzaamheden te melden.
Superunie geeft noch ontvangt steekpenningen of andere “voordelen” gericht op zakelijk of financieel gewin, die in strijd zijn met hetgeen in het maatschappelijk verkeer betamelijk wordt geacht.
Het is een medewerker van Superunie om die reden ook niet toegestaan van (potentiële) relaties van Superunie geschenken of gunsten aan te nemen anders dan de gangbare geschenken, zoals deze met name in de maand december worden gegeven. Deze geschenken dienen volgens het personeelsreglement te worden ingebracht ten behoeve van een verdeling onder een brede groep medewerkers.
Indien door een (potentiële) relatie (een poging tot) omkoping en/of aanbieding van steekpenningen mocht worden gedaan, dient de medewerker van Superunie dit direct aan zijn of haar leidinggevende te rapporteren. Superunie zal met de betreffende relatie in dat geval in het vervolg geen zaken meer doen.
Uitnodigingen van zakelijke relaties voor uitstapjes, evenementen, diners, etc. mogen door medewerkers van Superunie uitsluitend na toestemming van de directie worden geaccepteerd.
Maatschappelijke pluriformiteit en diversiteit
Superunie is geworteld in de Nederlandse samenleving. De pluriformiteit en diversiteit van onze samenleving en de bevolking zijn een belangrijk goed. In de omgang met leden, medewerkers en overige zakelijke relaties wil Superunie uitdrukking geven aan dit besef.
Zo streeft Superunie naar diversiteit onder haar medewerkers. Superunie neemt daarbij uitsluitend medewerkers in dienst op basis van hun capaciteiten en vaardigheden, die nodig zijn voor de desbetreffende functie. Ditzelfde geldt voor de grondslagen waarop Superunie werknemers beoordeelt en bevordert (salarisverhoging en functieverhoging). Superunie streeft zoveel mogelijk de ontplooiing van de vaardigheden en capaciteiten van haar medewerkers na.
Superunie doet er alles aan om te zorgen voor een werkklimaat waarin medewerkers, leden en overige zakelijke relaties met respect en waardigheid worden behandeld ongeacht ras, huidskleur, overtuiging, godsdienst, nationaliteit, geslacht, seksuele geaardheid of huwelijkse staat, leeftijd of lichamelijke gesteldheid.
Daarnaast bevordert Superunie een sociaal veilige werkomgeving, waarin grensoverschrijdend gedrag niet wordt getolereerd en waarin medewerkers zich vrij voelen om hun mening te geven of zorgen te uiten.
Vragen stellen
Indien een medewerker zich afvraagt of betwijfelt of een bepaalde situatie en/of handeling in overeenstemming is met onderhavige Gedragscode, dient de medewerker dit voor te leggen aan zijn of haar direct leidinggevende of de directie.
Melding inbreuk op gedragsregels
Leveranciers, leden, andere relaties en medewerkers, die een inbreuk op één of meer gedragsregels als vermeld in deze Gedragscode ervaren, worden uitdrukkelijk verzocht zich in dat geval te wenden tot de directie van Superunie, respectievelijk hun direct leidinggevende. Superunie heeft afspraken hierover vastgelegd in haar klokkenluidersregeling
De meldingen worden vertrouwelijk behandeld. De identiteit van de melder zal niet openbaar worden gemaakt, tenzij de melder toestemming geeft voor openbaarmaking of indien de openbaarmaking verplicht is op grond van toepasselijke wet- of regelgeving of nodig is in verband met een juridische procedure.
Superunie hanteert een open meldcultuur waarin integriteitsschendingen zonder vrees voor benadeling gemeld kunnen worden. Eenieder die te goeder trouw melding maakt van een (vermoedelijke) schending van deze gedragscode wordt beschermd tegen benadeling in zijn of haar positie.
Tot slot
Superunie verwacht dat iedere medewerker, lid, leverancier of zakenpartner zich bewust is van het belang van deze gedragscode en zich hiernaar gedraagt. Alleen op die manier kunnen wij samen zorgen voor een verantwoorde, eerlijke en betrouwbare keten van levensmiddelen in Nederland.
(Gedragscode vastgesteld door de directie van Superunie met een update op 21-07-2025)