Over Superunie

Samen sta je sterk. Daarom zijn wij zo goed in samenwerken. Het zit in ons DNA en begon al in 1956. De Inkoopvereniging voor Zelfbedieningsbedrijven groeide in 60 jaar uit tot het Superunie van vandaag de dag. Een verbond van 13 zelfstandige retailorganisaties. De organisatie is in het leven geroepen om de samenwerking op het vlak van inkoop- en backoffice activiteiten te faciliteren, waardoor de 13 aaneengesloten retailorganisaties de concurrentie aan kunnen met grotere ketens en ook in de regio de consument kunnen bedienen met producten van een goede prijs en kwaliteit.

Superunie, een naam die de supermarktconsument niet altijd direct iets zegt. Maar wel een club met impact op het Nederlandse supermarktlandschap. Waar we ons met een relatief klein team iedere dag vol energie inzetten voor onze aangesloten leden. En met onze inspanningen dragen wij dan ook bij aan een het succes van de Superunieleden. Dat zie je dus terug in 1.600 supermarkten in Nederland, en daar zijn wij met recht trots op.

“Superunie zorgt voor de leden voor een concurrerende inkoop op basis van scherpe inkoopcondities en een goede onderhandelingspositie met de leveranciers en dat is randvoorwaardelijk voor het succes van onze bedrijven.”

Piet Smit – Algemeen Directeur Poiesz Supermarkten BV

Dagelijkse kost

Een van de meest gestelde dagelijkse vragen is: wat eten we vandaag? En dat is nou precies waar wij ons bij Superunie iedere dag met een team van ruim 100 professionals mee bezig houden. Veel Nederlanders doen regelmatig hun boodschappen bij onze leden. Opgeteld hebben de 13 Superunieleden namelijk een marktaandeel van bijna 30 procent.

Onze leden zijn individueel vaak marktleider in het gebied waar zij opereren en prima in staat om te concurreren met de grotere landelijke supermarktketens. Het zijn regionale ‘helden’ met een grote lokale impact en betrokkenheid. Zij geven ‘kleur’ aan het Supermarktlandschap en zorgen daarmee dat er voor de consument ook daadwerkelijk wat te kiezen valt.
Wanneer zij zelf de producten zouden moeten inkopen, komen zij individueel volume en dus inkooppower te kort. Daarom stapelt Superunie de volumes van de leden en koopt dit gezamenlijke volume tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding voor ze in. Door dit voor ze uit handen te nemen, kunnen de leden zich focussen op het dagelijks zo goed mogelijk bedienen van de consument.

Nieuwsgierig geworden?

Trek maar eens in een willekeurige koelkast of keukenkastje open en je komt Eigen Merken uit het portfolio van Superunie tegen. Denk hierbij aan merken als g’woon, Melkan of First Choice Cola.

En het is niet alleen de inkoop van zowel A-merk producten als Eigen Merken waar wij ons mee bezig houden. Ook op andere disciplines leveren wij diensten die van grote meerwaarde zijn voor onze leden. Zo dragen Supply Chain planners bij aan het inrichten van een efficiënte logistieke goederenstroom. Onze Brand Managers zorgen onder andere voor een eigentijdse, consistente uitstraling van de verpakkingsdesigns van de Eigen Merken van Superunie.

Onze Kwaliteit Specialisten zijn verantwoordelijk voor de product intrinsieke kwaliteit en voedselveiligheid van de Eigen Merk producten die wij verspreid over de hele wereld inkopen.

Nieuwsgierig geworden? Neem contact met ons op of bekijk hier het actuele vacature-aanbod.